М А Т Е М А Т И К А
А Л Г Е Б Р А
Г Е О М Е Т Р І Я
Icon

Проблемне питання,над яким я працювала протягом 2010-2015 років:


>>> Інтерактивні методи навчання на уроках математики <<<

         Тотальна комп'ютеризація, застосування  новітніх технологій, особлива актуальність забезпечення належного рівня математичної освіти вимагає від сучасного вчителя нестандартних шляхів реалізації основної мети школи – формування всебічно розвиненої, творчої особистості.


Читати ще
         Найважливіше для вчителя математики – розвивати логічне і математичне мислення, просторове уявлення, винахідливість, кмітливість, зосередженість та інші позитивні риси особистості. Високу ефективність у цьому процесі мають ігри та ігрові ситуації, вони сприяють формуванню інтересу до вивчення математики і прагнення до знань.
         Важливо, щоб учні розуміли можливість практичного застосування знань, усвідомлювали, для чого вони вивчають математику. На уроках я намагаюся забезпечувати свідоме і міцне оволодіння учнями системою математичних знань, навичок і вмінь, які є необхідними у повсякденному житті і майбутній трудовій діяльності і достатніми для успішного оволодіння іншими навчальними предметами.
         Важливим завданням вважаю моральне, трудове, економічне, естетичне, патріотичне виховання, формування позитивних рис характеру учнів і на уроках математики, і в позаурочний час. Завжди прагну дотримуватись "Вимог до математичної підготовки учнів", докладаю всіх зусиль, щоб кожен учень оволодів обов'язковим мінімумом знань, умінь і навичок, які передбачені програмою для ЗОШ.
         Шукаю такі методи навчання, які дозволяли б засвоювати необхідний обсяг знань. Отже, мова йде про активний пошук інтенсивних методів, форм і засобів навчання, до яких відносяться :
-         цілеспрямованість навчання;
-         посилення мотивації навчання;
-         збільшення інформативної ємності змісту освіти;
-         прискорення темпу навчальних дій;
     -          розвиток навичок навчальної праці.                   
         Для формування інтересу до вивчення математики я намагаюся розкривати учням прикладне значення кожної теми, зв'язок її із проблемами сучасності. На уроках знайомлю учнів із сферами застосування набутих на уроці знань, наприклад, використання методів математичної статистики у реальному житті.
         Прагну, щоб кожен учень оволодів обов'язковим рівнем знань, умінь і навичок і разом з тим здібні до математики школярі по можливості максимально глибоко засвоїли не тільки обов'язковий матеріал, а й додатковий.
         Намагаюся так навчити учнів, щоб вони вміли застосовувати свої знання. Прикладна спрямованість навчання математики сприяє формуванню стійких мотивів до навчання взагалі і до навчання математики зокрема. Постійно створюю запас математичних моделей, які описують реальні явища і мають загальнокультурну значимість і вивчаються в суміжних предметах, встановлюю міжпредметні зв'язки математики з іншими предметами, у першу чергу, з природничими, працюю над виробленням в учнів міцних обчислювальних навичок.    Обчислювальні засоби дають змогу вдосконалювати не лише обчислювальну культуру учнів, але й методику викладання математики. Привчаю учнів конспектувати, бо вважаю, що складання конспектів привчає школярів до чіткості, акуратності, вміння висловлювати свою думку лаконічно і зрозуміло. Знайомлю учнів з системою загальноприйнятих скорочень. Це дає можливість підвищувати темп мовлення під час пояснення. Використання учнями конспектів готує їх до майбутнього навчання у вищих навчальних закладах. Посилення мотивації до вивчення математики відбувається і за рахунок підбору навчального роздаткового матеріалу – я намагається підбирати для кожного учня свій варіант завдання, бо вважаю, що чим більше варіантів, тим краще.
         Мої  учні люблять працювати у групах, в яких кожен мусить виконати посильне завдання і зробити свій внесок у колективну роботу. Найважливішу роль у моїй роботі відіграють уроки, але й позаурочні заняття приносять велику користь, тому проводжу  різні типи уроків, щоб підтримувати інтерес до вивчення предмету.
         Я намагаюся враховувати вікові особливості учнів (матеріал повторюється, але на кожному новому ступені він має складніший вигляд).
         Приділяю багато уваги роботі учнів із підручником. Це дає можливість їм час від часу працювати самостійно.
Найчастіше застосовую такі
а) методи навчання :
діалогічний;
алгоритмічний;
б) методи викладання :
пояснювальний;
спонукаючий;
стимулюючий;
в) засоби навчання :
об'єкти навколишнього середовища;
таблиці;
картки;
підручники;
записи на дошці;
г) типи уроків :
подача нового матеріалу;
закріплення знань, умінь, навичок;
перевірка знань, умінь, навичок;
комбінований;



Читати ще




Читати ще
       «Учительство в Україні переживає професійну кризу. Заради справедливості зазначимо, що вчителювання, як професія переживає не кращі часи в усьому світі. Недарма ж наші американські колеги кажуть: «Вчителювання ще не стало втраченим мистецтвом, але повага до вчителювання, на жаль, вже стає втраченою традицією». Причому, мова йде не лише про «зовнішню» повагу до носіїв цього мистецтва, а й про їхню самоповагу». [1]
         Життя іде, і відчувати себе щасливим потрібно сьогодні, а не сподіватись і чекати змін в майбутньому. Недарма ж кажуть: порятунок потопаючих – справа рук самих потопаючих.
         Відчувати себе щасливою може людина, яка налаштована позитивно, вчиться жити без численних «табу», розвивається як особистість, рухається вперед. Найглибшою кризою для людини, особливо для вчителя, є брак позитивного мислення, відсутність впевненості в собі. Такі люди запрограмовані на нещастя. Ще римський імператор Марк Аврелій відкрив просту істину: життя – це те, що ми про нього думаємо. Наші думки притягують в наше життя саме ті події, про які ми найчастіше думаємо. 
***
        Список учительських негараздів може бути довгим і нудним. Відчути себе нещасним дуже просто. Та треба бути щасливим, кожного ранку запрограмовуючи себе на відмінний настрій.
       «Який може бути настрій, коли збираєшся на роботу?» -  запитаєте ви. Задоволення можна отримувати лише від тієї роботи, яку ти вмієш виконувати добре і отримуєш якісний результат. Професійно відстала людина навряд чи може на це сподіватись.
         Серед шляхів здійснення професійної реабілітації вчителя крім матеріальної забезпеченості та громадської поваги  є професійне та особистісне зростання, створення ситуації успіху для себе. Сучасний розвиток інформаційних та комунікаційних технологій дає безмежні можливості для самовдосконалення. Вчитель має багато шансів для подолання своєї професійної ізоляції, має необмежений доступ до нових ідей, спілкування з цікавими особистостями, навіть на рівні освітянських авторитетів.
          Інтернет, соціальні мережі (що б не говорили про їх  негативний вплив на особистість) є в цьому безперечними помічниками і часто навіть координаторами індивідуального професійного розвитку. Опанування комп’ютерних технологій є не тільки обов’язком кожного прогресивного вчителя – це ще й можливість отримати велику насолоду від усвідомлення власного успіху, подолання традиційної рутини у вчительській роботі.
          Тому я закликаю всіх  вчителів  творити, вдосконалюватись, рухатись вперед, викликаючи повагу в своїх учнів. Робота стає цікавішою тоді, коли ти працюєш з натхненням, маєш позитивне налаштування і бажання постійно опановувати нові можливості. Це приводить до зростання ефективності своєї роботи, значно підвищує власну самооцінку.
***
         Уже п’ятий рік я працюю над науково-методичною проблемою «Використання інтерактивних методів навчання  на уроках математики».
Зрозуміло, що для реалізації даної мети виникла необхідність в постійному підвищенні рівня комп’ютерної грамотності, вдосконаленні навичок роботи з Інтернетом. В цьому допомагають інтернет-проекти, дистанційні курси, спілкування з колегами-однодумцями з усієї України , участь у проектах компанії Microsoft.
          Останнім часом мене надзвичайно зацікавила система дистанційного навчання. Дійсно, створення такого «тандему» - досить потужний інструмент для навчання учнів   (і не тільки). В чому ж суть даної форми навчання? Назва говорить сама за себе - навчання на відстані. Це не обов'язково мається на увазі сотні кілометрів між вчителем    і учнем. Дистанційне навчання - це перш за все відсутність необхідності ходити в    який-небудь учбовий заклад в строго наказаний розкладом час, виконувати програму курсу в установленому порядку. Дистанційне навчання забезпечує можливість вчитися тоді, коли вам це зручно, в тому темпі і в такі терміни, які ви вибираєте самі. При цьому не потрібно витрачати час на дорогу. Дистанційне навчання в сучасному світі здійснюється за допомогою таких технологій, як Інтернет в голосовому і текстовому режимах, e-mail, телефонний і факсимільний зв'язок, відеоконференції і, звичайно ж, традиційна пересилка учбових матеріалів звичайною поштою (друкарських, аудіо,    відео і електронних учбових матеріалів). Ці технології утворюють сполучну ланку між учнем і вчителем, яких можуть розділяти тисячі кілометрів, і забезпечують можливість щоденного спілкування.
Головний девіз співпраці  з  учнями  «Бери і роби».
  Враховуючи власні можливості та можливості своїх учнів, я планую розробити проект  дистанційного навчання математики для певних груп учнів. 
    Для реалізації поставленої мети необхідне вирішення наступних завдань:
  •  Створити групу дистанційного навчання в соціальній мережі.Найдоступнішою для цього є популярна серед учнівської молоді мережа «ВКонтакте». Більшість учнів зареєстровані в ній, мають доступ зі своїх мобільних телефонів, планшетів, домашніх комп’ютерів.
  • Зібрати електронний контент матеріалів для того,щоб запропонувати їх учням: презентації, зразки задач, тестові завдання.
  • Створити платформу для розміщення даних  матеріалів в Інтернеті. Надіслати учням посилання на навчальні матеріали та завдання для перевірки (тести).
  •  Систематично оновлювати завдання, синхронізувати їх з календарно-тематичним плануванням.
  • Вести моніторинг участі учнів в такій формі навчання для порівняльного аналізу результатів та залучення додаткових учасників дистанційного навчання.
     Думаю, що доцільно викладати матеріали перед початком вивчення теми, що стимулюватиме учнів, створюватиме додаткову мотивацію для навчання. Адже дитині буде корисно прийти на урок уже частково підготовленою, показати себе «професіоналом», крім того це дуже підвищить її самооцінку. Це нескладно зробити, якщо матеріали, запропоновані вчителем будуть доступними, наочними, лаконічними.
Школярі, в кожного з яких є планшет, і вчитель, що знається на соціальних медіа,            - цього достатньо, щоб зацікавити юний розум і спонукати його до розвитку.
«Забудьте про зелену дошку і крейду. Та що там – забудьте навіть про білу дошку, на якій пишуть маркерами. Робочі зошити, підручники і канцтовари теж можна сховати подалі. У класній кімнаті майбутнього вони не знадобляться» - глибоке переконання вчителів, які добре технологічно підковані з даного питання та застосовують це на практиці.[2]
       Можливо і в нас колись кожного учня забезпечать особистим планшетом, а  покриття   wi-fi дозволить під’єднатися до Інтернету будь-де на території школи.  Але, на жаль,   нам ще далеко до таких технологічних можливостей. Звісно, можна попросити учнів приходити з власними планшетами і таким чином подолати труднощі матеріального забезпечення.
       Проте перш за все має змінитися ставлення вчителів до соціальних медіа. Більше    10 років вчителі тільки й казали: «Сховайте свої телефони!»А зараз говорити протилежне? Звичайно, не всі вчителі можуть бути в курсі всіх новинок, але вони   мають бути відкриті й готові пробувати щось нове.
       Вчитель, що перестає цікавитись новим, розвиватися – втрачає самоповагу, почуття власної значимості, знижується його самооцінка. Хіба буде такий вчитель щасливим? Що ж вибрати: професійне вигорання, деформацію особистості і, як наслідок, професійну агресію чи педагогічний оптимізм, професійну незаспокоєність, уміння бачити результати своєї праці в досягненнях учнів. Дуже хочеться, щоб переважило друге.         І тоді станемо щасливими.
Список використаних джерел
http://education-ua.org/ru/articles/177-shchaslive-vchitelyuvannya-nemozhlive-mozhlive
http://www.bbc.co.uk/ukrainian/entertainment/2014/02/140203_social_media_schools_dt.shtml
http://olenaelnik.blogspot.com/2013/08/blog-post_3697.html
***